Wednesday, February 4, 2009

Analisa untuk persiapkan negara.

Meskipun harga minyak mentah jenis Light Sweet menunjukkan sedikit kenaikan, namun trend menurun bagi penghantaran bulan Mac 2009 masih berterusan. Sentimen yang pelbagai sebagaimana dilaporkan di sini tidak berupaya membawa trend menurun ini bertukar arah.

 

Sebagaimana yang sering saya paparkan dalam posting sebelum ini, saya masih mencari-cari langkah yang lebih menepati kewujudan instrumen dalam pasaran hari ini yang benar-benar berupaya menjadikan negara mampu berhadapan dengan pasaran terbuka tersebut.

 

Jika diperhatikan, bagi penghantaran bulan Mac, kenaikan dari harga terendah diniagakan iaitu pada USD 39.85 setong kepada 41.00 (saat penulisan ini dibuat) seolah-olah menampakkan kenaikan. Namun saya meletakkan kenaikan itu bersifat sementara dan hanya riaksi pasaran yang sementara selepas mencecah harga terendah semenjak September 2004 iaitu pada harga USD 35.59. harga yang dicecah pada Disember 2008 itu seharusnya menjadi perhatian kita semua betapa kemungkinan ia akan mencecah USD 30 setong dalam beberapa bulan akan datang.

 

Dalam keadaan semasa, saya meletakkan harga USD 43.74 sebagai penanda aras untuk kemungkinan trend menurun ini bertukar. Pun begitu, perhatian saya lebih tertumpu kepada penurunan yang berterusan dan mencecah harga sokongan USD 37.00 setong dalam masa terdekat.

 

Justeru, sebagai pengeksport minyak dan diimbangkan dengan kepentingan pengguna, wajiplah persediaan semantapnya dipersiap. – 8 Safar 1430H.

 

No comments: