Thursday, April 10, 2008

peluang orang kurang upaya - asas forex 2

 

Bagaimanakah FX mampu menjana pendapatan?

 

 

Suatu persoalan menarik bagi mereka yang mula berjinak dengan FX.

 

Secara tradisi perniagaan FX melibatkan pembelian sesuatu matawang secara nyata. Sebagai contoh, seseorang pergi ke mana-mana  institusi kewangan untuk membeli US Dollar atau Dollar Singapura dengan harapan nilai matawang yang dibeli itu akan naik.

 

Demikian juga akhir-akhir ini ramai yang berlumba-lumba membeli matawang Iraq yang konon-kononnya akan meningkat nilainya sedikit masa.

 

Dalam FX, itu bukanlah cara sebenar menjana pendapatan. Teknologi yang ada pada hari ini mengizinkan perniagaan FX mampu dinikmati oleh semua individu tidak terhad lagi kepada institusi-institusi besar seperti bank, broker dan lain-lainnya.

 

tidak dinafikan sehingga kini, FX merupakan antara pendapatan utama kebanyakan institusi kewangan termasuk investment bank serta fund manager di dunia. Seperti yang disebutkan di atas, FX yang dulunya hanya dikuasai oleh institusi besar, kini ia terbuka kepada semua individu.

 

Berikut disenaraikan antara pasangan matawang yang diperniagakan secara besar-besaran:

 

EUR/USD =Euro / US Dollar  
 

GBP/USD =Pounds Sterling/ US Dollar  
 

USD/JPY =US Dollar / Japanese Yen  
 

USD/CHF =US Dollar / Swiss Franc  
 

USD/CAD =US Dollar / Canadian Dollar  
 

AUD/USD =Australian Dollar / US Dollar  
 

NZD/USD =New Zealand Dollar / US Dollar 
 

Diambil contoh dari EURUSD, dalam FX ada dua nilai yang perlu difahami. Dalam EURUSD misalnya, nilai yang akan terpapar ialah 1.5757 1.5759. Nilai ini disebut sebagai harga jual (sell price) dan harga beli (buy price).

 

 Harga jual bermakna harga yang digunakan oleh pasaran untuk EURO dijual berbanding US Dollar. Sebaliknya harga beli ialah harga pasaran untuk EURO dibeli berbanding US Dollar.

 

 Perhatikan dalam contoh di atas, terdapatnya perbezaan nilai antara harga jual dan harga beli. Perbezaan ini dikenali  dalam FX sebagai spread. Tidak semua pasangan matawang mempunyai 2 spread bagi harga jualan dan harga belian.

 

Dalam contoh EURUSD yang diberikan di atas. Spread ditentukan dalam pasaran dan firma yang menawarkan khidmat niaga.

 

Keuntungan dalam FX diperolehi melalui pergerakan nilai yang dikenali sebagai pip. Dalam contoh EURUSD, jika seorang membeli EURUSD pada harga di atas iaitu 1.5759, dia akan mendapat keuntungan bila saja harga jualan melebihi nilai pembelian, sebagai contoh bilamana harga jualan mencecah pada 1.5770 iaitu kenaikan sebanyak 0.0011. Pembeli tersebut akan memperolehi  sejumlah 11 pip.

 

 Dalam contoh ini, harga yang akan terpapar ialah 1.5770 1.5772.

 

seperti yang telah disebutkan di atas, 1.5770 ialah harga yang digunakan untuk menjual EUR berbanding USD. Manakala nilai 1.5772 ialah harga di mana EUR akan dibeli berbanding USD.

 

Sekali imbas, penerangan ini boleh memeningkan. Sememangnya itu hádala fenomenon biasa. Pertamanya jangan terlalu runsingkan perihal teknikal tersebut. Keduanya, para peniaga akan lebih memahami proses tersebut melalui pengoperasian dalam akaun demo yang diberikan.

 

Dalam contoh di atas, 11 pip yang diperolehi akan ditukar kepada nilai wang secara automatik melalui pengoperasian yang disediakan.

 

Jika transaksi dalam satu-satu masa melibatkan jumlah volum sebanyak 1.00 (bersamaan 100 unit), peniaga akan memperolehi nilai sebanyak USD 110.00  (jika akaun berasaskan USD).

 

Sememangnya masa diperlukan bagi memahami sifat perniagaan FX ini. Dalam apa jua bidang sekalipun, kesungguhan amatlah diperlukan.

 

 

 

1 comment:

Anonymous said...

Good day !.
You re, I guess , perhaps very interested to know how one can collect a huge starting capital .
There is no need to invest much at first. You may begin to get income with as small sum of money as 20-100 dollars.

AimTrust is what you haven`t ever dreamt of such a chance to become rich
The firm represents an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

Its head office is in Panama with offices everywhere: In USA, Canada, Cyprus.
Do you want to become an affluent person?
That`s your choice That`s what you really need!

I feel good, I began to take up income with the help of this company,
and I invite you to do the same. It`s all about how to choose a proper companion who uses your savings in a right way - that`s it!.
I earn US$2,000 per day, and my first deposit was 1 grand only!
It`s easy to join , just click this link http://abybepit.digitalzones.com/jiwinu.html
and go! Let`s take our chance together to get rid of nastiness of the life